Kol.2:13 En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven,
14 en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen.
15 Hij heeft de overheden en de machten ontwapend, die openlijk te schande gemaakt en daardoor over hen getriomfeerd.
De context van deze woorden
Wat is de aanleiding van deze mooie woorden in Kol.2:13-15? Als we deze verzen in de context lezen, zien we dat Paulus de gelovigen wil bemoedigen om tot een volledig en allesomvattend inzicht te komen van Wie Christus is en wat Hij doet.
In Hem zijn namelijk alle schatten van de wijsheid verborgen (verzen 2:1-3).
Het is belangrijk om je dat te realiseren omdat je dan minder vatbaar bent voor mooiklinkende redeneringen en inhoudsloze verleiding vanuit de wereld (verzen 4 en 8).
In Christus zijn wij besneden en met Hem zijn we begraven én opgewekt (vers 12). Daarom zijn de eerste beginselen van deze wereld, de overleveringen van mensen en de ijdele filosofieën niet belangrijk voor ons.
Het handschrift dat tegen ons was
Wat bedoelt Paulus vervolgens met het handschrift dat tegen ons was? Soms wordt er geredeneerd dat dit een lijst is met onze overtredingen. De vertaling van Het Boek suggereert dit en vertaalt vers 14 als volgt:
- 14 Hij heeft ons strafblad dat tegen ons getuigde (de lijst met regels waaraan we ons niet hebben gehouden) verscheurd. Dat bewijs heeft Hij vernietigd door het aan het kruis te slaan.
Maar dat is niet wat Paulus hier bedoelt. Het gaat om een handschrift met bepalingen of een document met voorschriften (NBV). Het gaat om de regels die de wet aan de mens oplegt. De wet getuigt tegen de mens. De BasisBijbel heeft dit goed begrepen en vertaalt het met:
- 14 Hoe vergaf Hij onze schuld? Door het bewijsmateriaal uit te wissen! Hij heeft namelijk de wet van Mozes, die bewees dat we schuldig waren, aan het kruis gespijkerd.
De wet is aan het kruis genageld zegt dit vers. Dat is in overeenstemming met wat Paulus schrijft in Ef. 2:14-16 waar hij met iets andere woorden hetzelfde zegt:
Ef.2:14 Want Hij is onze vrede, Die beiden [Jood en heiden] één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,
15 heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken,
16 en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.
Mooi mooi mooi…..heb het wel 3x gelezen….ook Efeze 2 in verschillende vertalingen…
Zo belangrijk om dit in ons hart te prenten!!!
Dankjewel Jolande…liefs en zegen.
Door deze overdenking te lezen, kwamen er diverse namen voor de Wet in mij op. En toen automatisch verschillende namen voor het Nieuwe Verbond der Genade. Uit de Statenvertaling. De ‘Koninklijke Wet’ is mijn favoriet. Zó prachtig verwoord! Zoals Paulus in de Statenvertaling het Oude Verbond der Wet een ‘een middelmuur des afscheidsels’ noemt in Efeze, noemt hij het in Korinthe de ‘bediening des doods’ en de ‘bediening der verdoemenis’. De Wet leidt immers tot de dood en verdoemt. Bij de Romeinen gebruikt hij ‘de Wet der zonde en des doods’. Zo zijn er, in de Statenvertaling, ook verschillende termen… Lees verder »